12.-13. juunil sõideti Leedus
Utena maakonnas Leedu autoralli meistrivõistluste etapp, kus katseid lausa 150
kilomeetrit. Korraldajaks ECOM Motorspordi hea koostööpartner Samsonas
Motorsport, lisaks on Tõnu Samsonase käigukastide ametlik esindaja Eestis (OÜ
Jetson, kontakt). Nende faktide põhjal oli selge, et sinna rallile tuleb meil kõigil sõitma
minna.
Tahtsime parimat, aga läks nii nagu
alati ehk meie Kareliga starti siiski ei jõudnud. Maadlesime Harju rallil
tehniliste probleemidega ning täpne põhjus ja võimalikud muud kahjud selgusid
alles rallinädala esmaspäeval, seega oleks minek liiga kiireks läinud ja
võtsime vastu otsuse, et me siiski Utena rallil ei stardi. See aga ei
tähendanud, et Tõnu ja Tarvo kolmapäeva õhtul väikseid ja suuri fänne autodesse
pakkinud poleks ega suunda Leetu keeranud. Nii, et ECOM Motorsporti läksid
esindama Tõnu ja Tarvo oma Honda Civic Type-Ril.
Leedu poole punuma panime
kolmapäeva õhtul pärast tööd. Vahepeatus Pärnus ja siis juba otse Utena linna. Niimoodi
kergelt 7 tundi sõitu. Kui sõitmisest rääkida, siis kõige masendavam on liiklus
Eestis, olukord läheb kordades paremaks juba Ikla piiripunkti ületades. Läti
eripäraks on muidugi need nelja auto möödasõidud, mis kohati siiski üpris
ohtlikud. Leedus on, vaatamata sellele, et Baltimaadest suurim riik, liiklus
aga väga rahulik ja mõnusalt sujuv. Leedu liikluses jäi silma see, et autod on
neil üldjuhul vanad, väga populaarne oli näiteks Audi 100. Vaadates leedukate
kodusid ja autosid, siis on neil eestlastega vastupidi, leedukal peab olema
kodu ilus ja korras ning auto võib olla vana, eestlasel peab ka aga kindlasti
vägev ja uus auto olema ning kodu võib olla urgas, sest koju ei pea ju kedagi
kutsuma, aga autot saab kõigile näidata :) Igatahes jõudsime pimedas öös Utena linna. Utena linn on samanimelise maakonna
keskuseks, asub Ida-Leedus ning elab seal umbes 30 000 elanikku. Maakonna
tunnuseks on kindlasti järved, mida leidub igas suuruses ja kõikjal, ka Utena
linna keskel on suur järv, mille kallastel on mitmeid laste mänguväljakuid ja
kontserdipaikasid. Linnake on vaikne ja rahulik ning rõõmustas meid kõik need
päevad superilusate suveilmadega. Leedukad ise on ka väga külaliselahked ja
sõbralikud ning seda saime tunda ka raja ääres rallit vaadates. 2015. aasta
algusest on Leedus käibel euro ja poole aastaga ei ole hinnad veel nii palju
tõusta jõudnud, igatahes on ostukorv Leedus veel tuntavalt odavam, samuti
ööbimine ja väljas söömine. Kütus on pisut kallim. Utena puhul oli kõige
kummalisemaks see, et kütust 98 ei müüdud mitte üheski linna ega linnaümbruse
tanklas! Seega pidi Hondakene läbi ajama Eestist natukene kaasa võetud 98 ja
kohaliku 95 seguga. No hakkama sai :)
Ööbisime tegelikult Utenast 42 kilomeetri kaugusel ja Ignalinast 9 km kaugusel ühes
renditavas palkmajas. Ignalinaga sai ka nalja, nimelt otsustasime ühel õhtul,
et kui me sellisele kuulsale kohale juba nii lähedal oleme, siis käime vaatame
selle tuumajaama oma silmaga ära. Isa veel hoiatas, et ettevaatlikud oleksime,
kuna sealkandis pidavat jänesed olema sama suured kui hundid :) Aga siis selgus
hoopis, et Ignalina tuumajaam ei asu üldse Ignalinas, vaid sellest linnast
hoopis 43 kilomeetri kaugusel Visaginas. Nii palju siis tuumajaama vaatamisest,
aga samas saime palju targemaks, sest guugeldasime kõik info tuumajaama kohta
enne läbi. Aga tulles tagasi ööbimise juurde, siis oleksime tahtnud küll
Utenale lähemale ööbimist saada, aga kuna võistlusel osales palju välismaalasi,
olid kõik vähegi lähemad ööbimiskohad kinni. Selle maja leidsime ka juhuse
läbi, kui bookingu kaudu ülebroneeritud hotellist meile vabandades ühe inimese
kontaktid anti. Aga sattusime ööbima väga ilusasse kohta, sooja järve äärde,
kust kuumast puuküttega saunast otse vette sai hüpata ning vastu võttis meid
väga lahke pererahvas, kelle lastega kaasasolnud väikesed fännid vaatamata
keelebarjäärile kolm päev ideaalselt koos mängisid ning kohaliku vanaisa
(deeduška) abiga kala püüdsid. Mängitakse ju maailmas igal pool samas keeles :) Igatahes pühapäeva
hommikul tuli see kamp pisarate saatel laiali harutada ja autodesse toppida :) Streikimist, et „me ei
taha Eestisse“ jagus Leedu-Läti piirini, siis tuli uni. Suhtluskeeleks üldse oli
pigem vene keel, sest inglise keelt leedukad üldjuhul ei räägi, olgu vanad või
noored. Ega nad vene keelt ka rääkida taha, eriti venelastega, noh nii
põhimõtte pärast, aga eestlastega võivad vene keeles rääkida küll. Nii et vene
keelega saab Leedus ilusti hakkama, inglise keelele tuleb lisaks kehakeel appi
võtta. Aga nüüd asjast ka ehk võistlusest endast.
Allameetrimehed elasid sellises majas :) Kas sa ise tahaksid sealt mängimast ära tulla?
Rally Utenal tuli sõita 11
lisakatset kogupikkusega 143 kilomeetrit, ralli üldpikkus aga ainult 330, seega
väga kompaktne ralli. Katsed olid profiililt meie Lõuna-Eesti sarnased, et ikka
üles-alla ja paremale-vasakule. Märksõnaks kindlasti miljon trampliini.
Tutvumine oli ühepäevane ja toimus neljapäeval. Reedel hakkas sõit õhtul, seega
reede oli selline puhkepäev. Seda läks kindlasti vaja, sest laupäev oli
korralik tööpäev ja seda veel väga sooja ilmaga. Tõnu, kes kolmeaastase
võistluspausi järel teist korda Honda rooli istus ja seda koos kaardilugejaga,
kellega samuti alles elu teine võistlus koos sõideti, kommenteeris, et Utena
oli korralikuks legenditrenniks. Reedel oli Utena keskväljakul ka pidulik
avatseremoonia, millest võistlejad viimasel minutil teada said :) Kui nüüd päris aus
olla, siis paistis välja küll, et esimest korda sellist suurt võistlust
korraldatakse. Igatahes
tuli näiteks Tõnul ja Tarvol keset linna päikeselõõsas ligi kolm tundi passida.
Stardipoodiumi ootel Utena kesklinnas. Eesti ilus lipp paistis silma.
Aga passitud nad said ja leedukeelse tervituse saatel ka teele saadeti. Fännid
olid sel ajal juba metsas ootel, ilusti sinimustvalged kaasas ja puha. Reedel
sõideti kolm katset ja nii, et esimene ja kolmas oli sama. Meie läksime vaatama
teist ja siis jõudsime ilusti kolmandale ka. Kolmanda katse eel lükati
stardivahed kaheminutiliseks, sest tekkis tuulevaikus ning kogu tolm lihtsalt
seisis ka lagedal väljal. Tõnu kommenteeris, et kui talle oleks stardis kott
pähe pandud, oleks see umbes sama välja teinud, sest juba stardist minnes ei
olnud mitte midagi näha. Aga see tähendas jällegi väga korralikku legenditrenni :) Teisel katsel jõudsid
nad veel järgi eesstartinud soomlastele, kes tehnikaga hädas olid, aga
möödasõitmine oli võimatu, sest nähtavus null. Ja niimoodi tuli paar korda end ka põõsast leida :)
Põõsastest leitud ja kaasavõetud lint :)
Ahjaa, see jäi mainimata, et
stardinimekirja kanti neli Eesti meeskonda, kellest kahjuks starti jõudis
lisaks Tõnule-Tarvole vaid Toomas Vask- Taaniel Tigas BMW M3-ga. Toomas ja
Taaniel olid sunnitud aga ralli tehniliste probleemide pärast katkestama, kuid
senini näitasid nad väga kiiret sõitu ning häid aegasid ja olid omas arvestuses
kindlalt poodiumil.
Reedel tundus meile, fännidele, et ralli ei ole Leedus
üldse populaarne, kuna pealtvaatajaid oli väga vähe. No hiljem selgus muidugi,
et meie ise olime lihtsalt nii igavate kohtade peal vaatamas :) Aga kodutööd me
katsete osas ei teinud ning sõitsime jagatud üldkaardi järgi, millel oli
kahjuks väga kehv kvaliteet, seega püüdsime ikka sinna minna, kuhu autoga
võimalikult hea ligipääs oli. Reede õhtul võtsin end siiski kokku ja tegin laupäevaks
paremat kodutööd ning sattusime siis laupäeval ikka headele kohtadele vaatama,
kus ka kohalikke palju oli. Kui mõelda sealsele kohalikule rallikultuurile,
siis on mõneti meil jälle õppimist. Kahe päeva jooksul nägin ma raja ääres
ühte! purjus inimest. Ausalt! Eestis on ju kahjuks vastupidi. Pealtvaatajad
olid väga viisakad, rahulikud ja nautisid rallit mitte alkoholi. Leedukas tuli
katse äärde, kaasas fännilipud ja fotokad, eestlane läheb kotitäie õlle ja
viinaga. Ainuke asi, millega kohalike pealtvaatajate kallal norida, on
parkimisoskus või õigemini selle puudumine ja eriti jube on see, et näiteks
neljanda katse ääres olnud kõrge rukkipõld sõideti ja pargiti täiesti segi. Seda
oli hirmus vaadata, aga tõesti, põldu ei läinud üks auto, vaid kümneid. Õnneks meil
sellist asja (enam) ei tehta. Lisakatsete turvamine on meil kindlasti paremal
tasemel, no üldse rallikorraldus. Utenas oli näiteks kolmanda lisakatsel
mahapöördel nii, et mahapöörde otse viival teel seisid pealtvaatajad kurvist umbes
30 meetri kaugusel ühe lindi taga, ei olnud seal ümbrikke ega midagi. Ja kui
mõnel sõitjal siis pikaks läks, astuti lihtsalt natukene kõrvale. Julged
inimesed! Lisaks seisis keelualas ka turvameeste auto, kus neli vestiga meest
terve ralli ajal sees istus ja muusikat kuulas J
Aga samas, Leedu pealtvaataja ei vaja turvamees nämmutama seda, mida isegi
teadma peaks, Leedu pealtvaataja seisab lubatud kohas ja elab omadele kaasa. Ja
meile, kes me omadele kaasa elasime, elati ka kaasa. Näiteks jalutasime
kolmandal katsel raja äärde, kui varem kohalolnud leedukad toolidelt püsti
kargasid ja meile rõõmsalt plaksutama hakkasid. Tuldi lausa kallistama ja ema,
kes päris raja äärde kunagi tulla ei julge, pidi kohalikega elu ja olu arutama.
Estija pidi nende sõber olema ja sinimustvalge lipp näitas ju ära, et me
eestlased oleme. Nii et Leedus võib julgelt käia omadele kaasa elamas, peksa
kindlasti ei saa, pigem tullakse jutustama ja pakutakse ka kaasasolevat head ja
paremat. Vahva :)
"Estija.... juhuuuuu"
Kohalikud pakuvad isale samakat. Viisakalt sõrmkübaraga. Leedus vaadatakse katseääres rallit ning alkoholi pruugitakse minimaalselt, Eestil on sellest õppida!
Sõbralikud olid ka kõik sõitjad,
olgu siis leedukad või iirlased või soomlased. Sinimustvalgele lehvitasid kõik
vastu ning jutustasid ka alati hea meelega. Nii saime teada, et iirlased käivad
Baltimaades rallit sõitmas, sest neil kohalikud võistlused pidid olema väga
halvasti korraldatud ning katsedki igavad. Ja kui saab veel sõita nii
kompaktsel võistlusel, on kõik nõus hea meelega tulema. Muide, olgu siinkohal
mainitud, et meie sinimustvalge lipp on ikka väga ilus ja silmapaistev seal
teiste punakirjude taustal :) Kohe uhke tunne oli lipuga ringi käia. Nii, et veelkord, Leetu võib alati minna
rallidele osalema ja vaatama, emotsioonid on head, kohalikud toredad ja
lisakatsed põnevad.
Tõnu ja Tarvo musta-valgekirju Honda jäi silma. Kindlasti aitas kaasa ka suur Samsonase kiri. Igatahes pilte leiab Internetist kordades rohkem kui kohalikelt rallidelt :)
Aga nüüd ka põhiasjast ehk kuidas
Tõnul ja Tarvol võistlusel läks :)
Lõpptulemuseks jäi oma arvestusklassi kaheksas koht ja seda parimate välismaalastena. Mehed ise jäid rahule, auto pidas väga hästi vastu, kuigi mitmed rehvid said surma :) Koostöö hakkas ralli edenedes järjest enam klappima ning Tõnu ütles, et tunne hakkab ka tagasi tulema.
Kuuenda katse läbimist saab vaadata SIIT
Lõpptulemuseks jäi oma arvestusklassi kaheksas koht ja seda parimate välismaalastena. Mehed ise jäid rahule, auto pidas väga hästi vastu, kuigi mitmed rehvid said surma :) Koostöö hakkas ralli edenedes järjest enam klappima ning Tõnu ütles, et tunne hakkab ka tagasi tulema.
Ralli on meeskonnatöö.
Siit ka mõte, et kui nüüd veel trenni ka teha jõuaks
enne võistlusi. Sõita sai palju, enam-vähem 1,5 Eesti rallit korraga ning
katsete profiil oli huvitav ja keeruline. Plaan Leetu või näiteks lausa Pihkvasse sel aastal veel sõitma minna, on üpriski kindel :)
Mehed, nii suured kui väiksemad, on väsinud ja natukene haisevad (lõpuks sain võimaluse vennale kätte maksta ja ta korralikult šampust täis lasta), kuid õnnelikud. Oli hea ralli!
Pildid on pärid Internetist või Teele telefonist :)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar