Saarlastest kähkusõitjad
avaldasid talverallil kiiruse saladuse, mis seisnevat selles, et tuleb süüa
tuhlist, notti ja kala. Tuhlis on kartul ja seda, mis on kala, teab iga
mandriinimenegi. Meil kulus pisut aega, et selgitada välja, mis on nott, sest
Mulgimaalt, kust mina pärit olen, on notiks kastme asemel hoopis hundijalavesi.
Igatahes saime selgeks, et kui tahad rallis kiire olla, pead sööma
kartulit-kastet ja kala :) Seega oli meil kuri plaan Saaremaal kiirust juurde
saada ning tellisime kolmapäevaks hunniku suitsuahvenat ja –lesta. No ikka otse
ahjust. Etteruttavalt võib öelda, et kiirust tuli vist liigagi palju, sest me
endid iga katse põõsast leidsime :)
Tuhlis ja nott on veel puudu. Kala on olemas.
Traditsiooniliselt olin mina
Saaremaa ralli ajaks pikema puhkuse planeerinud. Aga nagu ikka enamus minu
planeeritust plaanidest, ei toiminud ka see, sest töö hakkas rallisõitmist
segama :)
ja Saaremaale jõudsin ma alles kolmapäeva ennelõunal. Asi seegi. Muhust saime Liiva
poe lähedalt tulikuuma Muhu leiba, millega ma lausa käe ära kõrvetasin, sest
üritasin seda juba autos manustama hakata. Ilm oli Saaremaal lihtsalt imeline!
Päike rõõmustas kõik päevad, no muidugi reede hommikul kiskus väga talveks, kui
hommikul kraadiklaas lausa miinus seitse näitas ja kõik ralliautod käivitamisel
tõrkuma hakkasid. Meie Honda oli kõige leplikum, aga Tõnu Subaru sai hääled
sisse alles lõuna ajal, pärast seda, kui temaga igasuguseid trikke oli tehtud. Nii,
et Saaremaa oli Saaremaa- see köikse parem!
Karel saabus ka kolmapäeval,
seega käisime õhtul kohe dokumentide kontrollis ära. Tunnistati kõlbulikeks
ning GPS-kast anti ka kaasa, seega pidime olema väga eeskujulikud liiklejad. Kirjutamispäev
kujunes väga pikaks, sest korduvkatseid oli ainult üks ning
kirjutamiskilomeetreid palju. Minul oli õhtuks sellest ikka täielik kopp ees,
sest mõned teed olid aukus ja siis tulid koledad tähed ja Karel julges veel
parandusi teha ja ma pidin sodima ja päev otsa oli juba autos istutud ja jube
palju koperdisi oli rajal jalus, kes mööda ei lasknud ja rütmi ära segasid ja
ühesõnaga olin mina üleni jonni täis läinud :) Lisaks jätsime pikkade
katsete kontrollringi veel reede hommikuks, et soe nii-öelda sees püsiks. Aga
neljapäeva õhtune saun ja uni aitasid, seega ei olnud ma reedel enam nii
plahvatusohtlik :) No tegelikult oli meil siiski päris chill see kirjutamine. Tõnu, kes saabus
Saaremaale neljapäeva hommikul esimese praamiga pärast seda, kui ta eelnenud 40
tundi oli garaažis Subarut kokku ladunud, istus kirjutamisauto rooli ega
mäletanud õhtuks sedagi, mis ta nimi on. Eks ta ülesõitudel ikka magas, aga
sellised pisikesed sutsakad teevad vahel olukorra pigem just hullemaks. No
igatahes kirja nad selle raja said. Ja lõpuks jõudsid tehnilisse ka, kui Subaru
käivituda otsustas. Ja just enne tehnilisse minekut sõitis Tõnu Subaruga oma
esimese kilomeetri.
Täidetud.
Reedel tuli sõita siis kolm
katset, kaks metsas ja kolmas taas Kuressaare linnatänavatel. Esimese
kruusakatse saime meie sõita veel lisatuledeta ja see päästis ikka väga palju.
Nimelt keeras tuul oma kraanid reede õhtuks täiesti kinni ning teedel tolm
lihtsalt seisis. Teise katse stardis oleks võinud piloodile kohe koti pähe
panna, tegi sama välja. Igatahes oli teine katse meie esimene ikaldus. Panime
stardist punuma lisatuledega, kohe esimeses kurvis selgus, et nendega ei näe
peale rajal oleva Hiina müüri mitte midagi, seega hakkas tuleralli ehk
lisatuled, täistuled, pooltuled. Pooltega nägi umbes 20 meetrit, seega jälle
proovisime täistulesid ja lisatulesid, ikka nähtavus null, uuesti pooltuled ja
nii terve katse. No ja siis 200 V6. 200 oli, aga V6 jäi ära :)
Panime raginaga võssa ja kui just tundus, et auto jäi seisma ja saab ilusti
tagurdades välja, liikus see veel üks 10 cm ja jäi siis ilusti truubi otsa kõikuma.
Mina kõrvalt muidugi, et noh, tehtud! :) Ja siis ilmus
kõigepealt võsast üks nägu, siis teine ja õnneks oli ühel hetkel auto ümber
umbes 50 organiseeritud soomlast. Kohe algas korralik väljasikutamine, kus üks
neist juhendas, mida keegi tegema peab ning teised tegutsesid. Meid juhendati
ka, nt ei tohtinud Karel gaasi anda ja mina pidin ukse lahti tegema, et nad
saaksid puurist sikutada. Kusjuures, soomlaste kätte võib väljasikutamise alati
julgelt usaldada, sest sa tead, et autole jäävad kõik tükid külge, nad saavad
aru, kust tohib autost kinni võtta ja mida sikutada. Vaatamata sellele, et neid
oli palju, kulus meil truubi otsast lahtisaamiseks ligi 2 minutit. No ja siis
üritasime ju ikka katse lõpuni ka jõuda, võideldes taas tolmu, tulede ja
iseendaga. Katse lõpus oli mast maas. Esimene päev ja juba kalender ees, mida
tuleb hakata nii palju tagasi sõitma, kui vähegi võimalik. Eriti tigedaks ajas
see, et Tartu rallist autosse tekkinud kotermann, mis segab normaalset
juhitavust, oli endiselt alles ning tundus, et läheb järjest hullemaks, sest
Karel pidi rooli taga ikka korralikult võimlema, et autot üldse rajal hoida.
Seda oli hästi näha linnakatse, kus me pidime sõitma keset teed, sest oli
täiesti võimatu ennustada, kus suunas Honda ühel hetkel minema võib hakata.
Nii, et reede õhtuks jonnis Honda korralikult, mille peale ka mina jonnima
kukkusin. Karelil on ikka raske J Ööseks panime Honda ilusti Oti Starleti kõrvale
tuttu, et no las teevad tutvust ja äkki Starlet annab Hondale nõu, et kuidas
niiiiiiiiiiii kiiresti sõita saab :) Aga tegelikult ajas
mind see ka närvi, et sõitjad isegi juhendit lugeda ei viitsi, no tõesõna!
Pärast reedest hooldust oli mõlemasse akp-sse lubatud varem saabuda ja isegi
eraldi võistluse juhi otsus anti selle kohta, et ka mehaanik võib auto nendest
akp-dest läbi viia ja kinnisesse parki panna. Ja siis muudkui seistakse akp-de
juures järjekorras… Midagi ei ole teha, rallis on suur osa ka reeglitel, eriti
nendel, mis puudutavad ajakanaleid ning ainult sellest ei piisa, kui katse
stardis kiiver pähe panna. Ja no milleks see kaardilugeja siis üldse olemas on?
Ma olen endiselt litsentsieksami poolt! Kui meil läks esimene päev koledasse
kohta, siis Tõnu, kes võitles juba esimesel katsel lisatulede ja tolmuga, oli
reede õhtuks säravate silmadega. Subaru olevat lihtsalt nii äge aparaat.
Tõnu arvas, et võiks kunagi niimoodi sõita proovida küll. Ma ei ole kindel, et see hea plaan on :)
Poodiumiootel. Esimene ohumärk, sest ütleb vanasõnagi, et pill tuleb pika ilu peale!
Stardipoodium.
Reporter: "Kumb teist autos rohkem karjub?"
Teele: "No mina olen näiteks täiesti vait. Hirmust"
Reporter: "Jah, maailma kõige ilusam asi on vaikiv naine kiiresti sõitvas autos!"
Tolm ja teised tumedad jõud.
Linnakatsel ilusti tee keskel, et Hondat vähegi ohjata.
Panime salaja Oti kõrvale tuttu, äkki võtab Honda teiseks päevaks kähkusõidušnitti :)
Laupäeva hommikul võisime Hondat
käivitada koos mehaaniku ja abivahenditega ning neid läkski vaja. Miinuskraade
tegelikult ei olnud, aga sinna nulli ligidale temperatuur hoidis. Ja ilm oli
jälle täiesti tuuletu, seega tundus, et ees ootab veel päev otsa võitlemist
tolmu ja muude tumedate jõududega. Hommikul saime hoolduses natukene ringutada
ja siis suundusime juba Kaugatomale. Üle mitme aasta oli hommikul ka kõikidel
võistlejatel kampaania „Kõik puhuvad“. Puhusid ka kaardilugejad, sest
teadupärast ei ole ralliautos mitte juht ja kaardilugeja, vaid I juht ja II
juht, kes võivad ka omavahel kohtasid vahetada. Muide, ma olen Karelilt ka
mangunud, et laseks mul kasvõi ühe katse kuskil sõita. Keeldus. Mehed on arad :)
No meie puhusime ilusti nulli ja tegelikult mul on rallikomitee esimehena
siiras rõõm tõdeda, et kõik sõitjad puhusid nulli! Kes sõidab, see ei joo! Nii
lihtne ongi.
Kaugatoma algus on paljulubav.
Meie teine ikaldus saabus kohe
ralli neljandal ehk laupäevasel esimesel katsel. Natukene segas ka tolm, palju
segas see, et rool elas oma elu ning kaasa aitas ka see, et meil oli vaja
reedene kalender tagasi sõita, mis lõppes sellega, et me ühte kurvi natukene
liiga palju lõikasime :) Väliskurvi siis :) Aga seal oli meil veel
õnne, sest auto jäi terveks. Nii mõnelgi teisel läks samas kohas kahjuks hoopis
kehvemini. Kuidas kõik juhtus, on näha SIIT
Finišis vaatasime auto kiirel pilgul üle ja suundusime viiendale
katsele. No ja seal saabus kolmas ikaldus. Kolm pidi ju mingi seadus kah olema.
Igal juhul kiviaedade lõigus võitlesime korralikult Hondaga, kes oli pähe
võtnud sõita sinna, kus temal tahtmist, mitte sinna, kuhu meie Kareliga teda
suunata proovisime ning kohe laiale teele tagasi jõudes sõitsime paremkurvis
PISUT teepeenrale :) Aga vot Saaremaal on eriti kurjad kiviaiad, mis
lausa heinast ja võsast otsekui ketikoerad ise autole kallale kargavad. Ja nii
hüppaski üks kurivaim Hondale tagasäärde, nii et teisel õõts katki ja ratas
lääbakil. Edasi olime juba pealtvaatajad. Vaatasime siis ilusti kõik sõitjad
ära ja siis vaatasime kaks tundi Saaremaa metsa ja taevast, kuni mehaanikud
meile järele tulid ja Honda treilerile sikutasid. Mina vajutasin ilusti kõiki
ettenähtud nuppe, teavitasin katkestamisest keskust ja andsin ajakaardi
lõpuautole, kust ka tehniline autole pilgu peale viskas. Olime Saaremaa ralli
katkestanud.
Lõika. Aga no mitte väliskurvi :)
Tutvume kohaliku flooraga.
Edasi suundusime konkurentidele
kaasa elama ning läksime vaatama viimast lisakatset. Ma ei taha enam väga pikka
aega pealtvaataja olla. See oli hirmus! Nagu oleks sattunud hommikul vara
kuhugi ööklubisse, kus need kõige vastupidavamad veel ringi kakerdavad. Ja
muide, soome keelt ei kuulnud kuskil, ikka puhas eesti keel. Ilmselt oli
alkohol paljudel ka silmanägemise võtnud, et keeluala- ja peatumiskeelumärke
üldse ei näinud. Tegelikult oli ka ikka päris nutune see olukord. Ja ma teen
siinkohal sügava kummarduse kõikidele rajaturvajatele, turvapealikele ja
ohutusülematele, kes peavad sellistega raja ääres võitlema ja nende eest vastutust
kandma. Aitäh teile, sest ainult tänu sellele on meil veel võimalik rallisid
sõita!
Honda läks katki :(
Vend Tõnul ei õnnestunud ka oma
esimene nelivedune Saaremaa ralli lõpetada. Nimelt said temal kuuendal katsel
pidurid otsa. Ikka just siis, kui kiiruse- ja autotunnetus rohkem tulema
hakkasid. Eks ta neil piduritel natukene palju seljas ka elas :)
Ise väitis muidugi, et külmusid katki :) mulk ju ei tunnista
kunagi, et tema viga on. Igatahes Tõnul oli rõõmust saba rõngas ja mast püsti
ka vaatamata katkestamisele, sest need kuus katset olid pakkunud korralikku
sõidumõnu ja närvikõdi. Uued pidurid on tänaseks juba tellitud ning uue hooaja
kalender ka ju olemas.
Aitäh kõikidele, kes meile pöialt
hoidsid ja kaasa elasid, kes meid pildile püüdsid ning meid rajale aitasid!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar