Natukene palju eriline võistlus


25.-26. septembril sõideti eelviimane Eesti autoralli meistrivõistluste etapp ja sedakorda Tartus. Võin kohe alguses ära öelda, et teine Tartu ralli oli väga hästi korraldatud, põnevate  ja keeruliste lisakatsete ning korraliku konkurentsiga võistlus. Seega korraldajale ainult kiitust ja indu teha veel kolmas, neljas ja viiekümnes Tartu ralli :)

Üle pika aja oli ka minu jaoks tegemist Eesti ralliga, mida ma varem sõitnud ei olnud, seega olin üsna põnevil. Mandaadist saime oma hunniku pabereid kätte ning läksime rada kirja panema. No igatahes ei olnud mina absoluutselt mingi legendikirjutamise lainel, sest polnud vist ühtki katset, mille starti otsides ma poleks eksinud. Okei, natukene liialdan, aga tõesti eksisin korduvalt ära. Täiesti kummaline. Lisaks suutsime ühel katsel kaks lehekülge suvalist rada kirja panna, aga no selles on naaaaaaaatukene süüdi ka puuduolnud kurvimärgid :) Ja kuna meie recce-auto loeb miile, mitte kilomeetreid, siis oli keerulisem ka vahemaid jälgida, nii et seiklesime ka natukene katsel ringi. Ja ringi me seiklesime ka Tartu linnas, sest Karel kohe kindlasti pidi üle uue Ihaste silla sõitma, ainult, et sillale jõudmiseks läks meil umbes tunnikene, mille jooksul suutsime ka Luunjas ära käia :) No polnud hullu, ma sain samal ajal kõrval tööasjadega tegeleda. Ihaste silla leidsime igatahes lõpuks üle, aga Võru tänava Statoili sissepääs jäigi leidmata :) 
 
Raamat ootab kirjutamist.

Igal juhul olid juba kirjutamisel selge, et katsed on väga head. Oli kiiret, tehnilist, metsa, lagedat, nukke, tõstvaid trampliine ja pikkust! Laupäevased lühimad katsed olid 11,27 km ja pikimad 26,77 km ja siis veel kaks korda 17,16 km. Lisaks reedesed karussellis sõidetud kruusakatsed soojenduseks ning Lauluväljaku katsed publiku rõõmuks. Kirjutamisgraafik oli ka väga hea, nii et sai kõik pingevabalt kirjutatud. Natukene häiris see, et katsetele tekkis kirjutamise ajal ja pärast kirjutamist lisatakistusi, mis küll pandi selleks, et ei saaks lõigata ning kohalike elanike põldusid ja murusid lõhkuda. Ma täiesti pooldan sellist asja, aga olen ka absoluutselt seisukohale, et KÕIK takistused, mis rajale pannakse, peavad olema paigas ENNE kirjutamist. Kuigi midagi ohtlikku sõitjate jaoks iseenesest ei tekkinud, siis 1/2 kiiruskatse vasakpöördes olnud betoonblokk tuli küll halva üllatusena. Nii, et kindlasti mõtlemisainet rajameistrile, kes lihtsalt peab ette nägema, kust võidakse lõikama hakata ning need kohad juba enne legendikirjutamist ära elimineerima. Kindlasti ei tohi tekkida praktika, kus sõitjad panevad legendi kirja ja siis tuleb otsus, et me tegelikult panime nüüd lisatakistusi ka rajale ja need on teile üllatuseks.
 
Reedel.

Reedene päev oli selline mõnusalt rahulik. Panime hommikul veel Lauluväljaku katse kirja ja siis oli õhtuni täiesti vaba aeg. Mehaanikud toimetasid tehnilises ja tegid autole viimased ettevalmistused. Tartu vanalinnast saadeti meid rajale kell 18 õhtul ning esimesena suundusime Lähte taha kruusakatsele, kus korralikult soojaks sai. No mina sain ikka väga soojaks, sest minu suureks rõõmuks oli katsel kaks põhjagaasiga läbitavat tõstvat trampliini. Viimased rallid olen tähele pannud, et mul ei tõrgu trampliinid, mis on seotud kurvides või kohas, kus legend on tihe ja tegemist palju, aga tõrgub just neil, mida ma pikalt ette näen, sest siis pean seal kõrval vaikselt ootama ja tundma, kuidas auto hoogu kogub ja nägema, kuidas munamägi teele kerkib. Igatahes esimese nendest elasin üle ja sain hakkama, hirmsaks kiskus küll, sest autol oli enne seda viies käik põhjas ja tuled kõik põlesid juba, aga ma teadsin, et seal taga on lage maa ja hüppe profiili järgi ei tundunud see ka väga kaugele ja kõrgele viskavat. Aga see teine, mis oli metsavahel ja selline, kust tuli nö viltu üle hüpata, vot see tõrkus ikka niimoodi, et ma oleksin teinud mida iganes, et oleksin saanud auto liikumiskiirust mõjutada. Kuigi legendis oli kirjas ainult see, kust kuhu hüpata tuleb, siis täiesti tahtmatult suutsin ma mõnikümmend meetrit enne trampliini kõrvalt ikka südantlõhestava „pidurdaaaaaaaaaaaaaaa“ öelda. Karel muidugi absoluutselt ei pidurdanud! Ja ma siiralt arvasin, et vot sel hetkel ma lihtsalt suren hirmu kätte ära! See oli meeletu, ma püüdsin isegi autost hoo pealt väljuda, aga traksid hoidsid kinni :) Ja see hirm mõjus nii, et mul hakkas juba sama katse finišis kõht valutama. Närvidest ilmselt. Sama katse teise läbimise elasin kergemini üle, sest siis ma juba ju teadsin, et see trampliin pole pooltki nii hull kui paistis. Igatahes sain mina reedel kohe adrenaliini korralikult voolama. Ja kui minul tõrkus trampliinidel, siis tundus, et Honda on minuga solidaarne, sest teise katse teisel trampliinil tuli viies käik välja ja algas võitlus, kes annab enne alla, kas viies käik, mis sees ei seisnud või Karel, kes seda sees üritas hoida. Kaotas Karel. Õigemini andis alla, sest kui sa pead pidevalt viiendat käiku sisse panema, kaob rütm ning kaotad ka kiiruses. Etteruttavalt võib öelda, et kuigi me laupäeva hommikul pidasime veel paaril katsel sama võitlust, siis hiljem loobusime ja sõitsime neljandaga. Ometi õnnestus katsete aegasid parandada, aga noh, kui meie sõitsime 6/8 katsel kilomeetreid neljas piirajas, siis teised sõitsid viies piirajas. Ja niimoodi kaotussekunditest minutid saidki. Aga reede juurde tagasi tulles, siis ei olnud meie probleemid veel lõppenud. Lauluväljaku katse eel keerati vihmakraanid ka lahi ning katse neljandaks kurviks oli meie esiklaas udune. Kui mina nägin natukenegi klaasi alt äärde tekkinud uduaugust teed, siis Karelil oli täiesti lootusetu olukord. Esimesel ringil viimasest laskumisest alla minnes oleksime all paremkurvis ka oma ralli lõpetanud, päästsid Kareli kiired käed :) Teine ring saime klaasi umbes poole jagu puhtamaks ja ka oma aega parandada. Nii, et esimese päeva lõpetasime arvestusklassi teisel kohal, kaotades esimesele juba nädala jagu :) Ja läksime laupäevale vastu otsusega, et peame hoidma nii kõrget kohta, kui nelja käiguga suudame. Ahjaa, reedel kolasime ka MotoShow-l ringi. Ma ei tea, minu jaoks oli igav, nagu tavaline autopood. Aga mulle meeldibki ju rohkem nukkudega mängida :)
 
Lauluväljakul oli kujundujumine.

Laupäevane hommik oli Tartus jahe ja udune. Öö otsa sadas vihma, aga hommikuks jäi õnneks järele. Esimesele katsele läks ülesõidul kiireks, esiteks markeeriti rehve, teiseks pidime paagi täis tankima ja kolmandaks on Tartu liiklus ikka oluliselt aeglasem kui Tallinnas ning hommikused ummikud häirisid ka. Ülesõidud olid üldse natukene liiga kiireks tehtud, seega läks väga rabelemiseks, kui oli vaja näiteks rehvi vahetada. Mina arvan, et ülesõiduks võib alati pigem mõne minuti rohkem aega anda, saavad sõitjad korra hinge tõmmata, vajadusel rehvi vahetada ning kogu liikluses jääb ralliautodest ka parem mulje, kui nad mööda ei trügi või muud sellist ei tee. Lõuna ajal sattusime katsetelt tulles juba Reola sillal korralikku ummikusse, kui Ameerika autode kolonn maantee ummistas, mis tavaliiklejad päris ära ehmatas. Õnneks jõudsime igal pool ilusti aega, aga närvirakke kulus rohkem kui muidu. Laupäeval oli esimeseks äratuseks lühem katse ja siis paljuräägitud postitee lõiku läbiv pikk katse. Tänase põlvkonna sõitjatest ei ole ilmselt enamus kunagi postiteel võidu kihutanud, seega ei osanud palju ka oodata, kui suureks seal kiirused kasvavad ja mida teevad kruusarehvid nii pikalt asfaldil sõidetaval lõigul. Ka meie olime rohkem ära hirmutatud kui asi väärt oli. Võib-olla „aitas“ meil kaasa see, et viiendat käiku polnud ja seega ka hoog väiksem, kuid asfaldilõik oli väga vinge sõita, sai ikka külg ees üle nukkide hüpata, kohe mõnus J Katse ise oli ka vaheldusrikas ja kuigi keskmine kiirus veidi üle normi läks, ei ütle mina küll, et tegemist oleks kuidagimoodi eriliselt ohtliku katsega. Mulle on muidugi alati kiiremad katsed meeldinudki, saab kaardilugeja ka puhata vahepeal. Ja kuigi meil tuli katse lõpus kaotust minutiga lugeda, olime enda sooritusega rahul, sel korral lihtsalt Honda jonnis. Lisaks viiendale käigule hakkas tõrkuma ka roolivõim. Oleks siis ära kadunud, aga ei, kord oli ja siis ei olnud, mis tähendas, et me pärast mahapööret sirgel kiirendades ootamatus suunas sõita võisime. Karel sai korraliku jõutrenni igatahes. Niimoodi me siis oma neljanda käigu tempos liikusime ning püüdsime võimalikult palju konkurente selja taga hoida. Viimasele katsele sõites hakkas auto juba ülesõidul kummaliselt käituma ja viimase katse teisel kilomeetril tõrkus juba korralikult, mis tähendas, et me ohutuled peale panime, kiirusel 100-120 kogu katse läbi veeresime ja lootsime, et ikka lõpuni ära sõita suudame. Hirmus oli! Tagumistega oli küll üpris turvaline vahe tekkinud, kuid viimasel katsel olime ikka väga aeglased ja kaotust tuli enam kui minutiga. Poodiumil saime aga teada, et meie klassi liider on viimasel katkestanud, seega olime tõusnud teiseks. Iseenesest väga rõõmsaks ei teinudki, sest Powerstage punktidest jäime ju täiesti ilma. Samas on meistrivõistluste arvestuses kõik veel täiesti lahtine ja Saaremaa ralli otsustada. Oi-oi, kui põnev ja pingeline saab olema :)  Ja seda juba kahe nädala pärast!
 
Trampliine jagus igale katsele.
 

Postitee suur hüpe, mis tegelikult nii suur ei olnudki.
 
Minu jaoks oli Tartu ralli eriline veel põhjusel, et tegemist oli minu 50. suure ralli stardiga. Nendest viiekümnest stardist olen ma 39 lõpetanud ja nendest omakorda 33 poodiumil. Tehnilistel põhjustel olen katkestanud üheteistkümnest korrast üheksal ning kahel korral on juhtunud avarii. Autorallis olen üle elanud ühe katuse, aga selles eest oli too üpris korralik :) Nii, et statistiliselt on ju täitsa vahvad numbrid. Kindlasti ei oleks seda statistikat olemas, kui mul ei oleks nii toetavat pere ning toredaid sõpru! Seega võttis SALAJA pisara silma küll, kui 50. ralli finišis üliäge üllatus ootas :) AITÄH!


Karaski hüpe.


Aga kokkuvõttes võib öelda, et see 50. ralli oli üks keerulisemaid, kuid mul on väga hea meel, et meil õnnestus see hea tulemusega lõpetada. Tartu ralli oli väga hästi korraldatud ning ma siiralt loodan, et 2. oktoobriks on rallikomitee laual avaldus pealkirjaga 3. Tartu Rally 2016!

Aitäh perele, sõpradele, mehaanikutele, toetajatele, kes meid rajale saatsid ja tagasi ootasid ning kõikidele fotograafidele, kes ei pidanud paljuks meid aparaadi sisse püüda. Suurimad tänud emale-isale, kes mu hullu hobi endiselt taluda suudavad ning vennale, kes mu rumalatele tehnilistele küsimustele (nt "Roolivõim on kadunud, kas õlis asi?!" või "Viies käik on kadunud, kas selle saab kohe korda teha?!") isegi teises linnas viibides vastama peab :)  

Kohtume Saaremaal, kus on alati kena olla ning kähkusõiduks pakutakse tuhlist, notti ja kala! :)  

 
 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar