Jää
seisma, jää seisma, jää seisma
…
need olid mõtted, mis keerlesid peas, kui me koos autoga mõned tiirud üle
katuse rullusime. Tegelikult sõna otseses mõttes üle katuse ei rullunudki,
pigem lendas auto nagu saba kinni ja nokk lahti ja siis jälle vastupidi üle
kapoti ja pagasniku.
Kehala
rallisprint, mis oli ühtlasi ka viimaseks etapiks selle hooaja karika- ja
noorteralli meistrivõistlustele, toimus 28. septembril Eesti suurimal
paarisrajal Lääne-Virumaal. Reedel helistas Andrus ja ütles, et kuna tema
kaardilugeja Alo on korralikult haigeks jäänud, tuleb minul taas BMW-sse istuda
ja kolm korda kuus kilomeetrit kaasa sõita. Mul olid küll laupäevaks pisut
teised plaanid tehtud, kuid sain oma asjad nii sättida, et võisin endale vabama
päeva lubada. Nii, et loomulikult ütlesin ma jah, kuigi meil Andrusega on vist
juba nii, et üks ei küsi ja teine ei vasta, sest mingid asjad lihtsalt on
loomulikud. Olen mina ju koos Andrusega enam-vähem oma kaardilugeja karjääri
alustanudki ning meid on koos ka meistrivõistluste hõbemedali ja
karikavõistluste esikohaga pärjatud, nii et ühist ajalugu jätkub.
Laupäeva
hommikul oli kergelt vihmane, kuid tundus, et päris lausvihma sadama ei hakka.
Rajaga sai tutvuda kolm korda ning kahjuks pean siinkohal ütlema, et nii kehvas
seisus Kehala paarisrada ei ole mina varem näinud. Eks oma töö oli teinud ka
seal nädal aega sadanud vihm. Ja kuigi ma olin Rally Estonial justkui oma just
sealsamas Kehalas 2011. aastal Kristoga liiga kaugele hüpates külge saadud
trampliinitõrjest jagu saanud, hakkas see tasapisi juba teisel kirjutamisringil
tagasi tulema. Kolmas ring tõrkus juba päris korralikult ja ma arutlesin
mõtteis, et eks siis tuleb jälle silmad kinni trampliine sõites ennast ületada.
Samas sellist võistlusnärvi ei olnud üldse sees. Ma olin rahulik ja pigem
unine. Ja niimoodi suundusimegi esimese vooru starti.
Stardiminutil
oli kerge ärevus ehk nagu ikka tundsin, kuidas pulss tuiksoones taob. Eks seda
tekitas ka olukord, et lugeda tuli võõrast legendi ja teistmoodi kui viimased
kuus aastat Kristole. Lisaks on BMW palju kiirem kui Civic. Ja selles veendusin
ma kohe stardisirgel, sest see auto kaapis sellise hooga minema, et ma jõudsin
veel mõelda, kuidas me Civicuga alles stardijoonelt liikuma hakkaks, kui bemari
juba poolel sirgel oli J Ja hoogu kogus see ainult juurde. Juba esimese ehk
väikese trampliini hüpe oli oluliselt pikem kui Civicuga, aga samas maandus
uskumatult pehmelt ja tagaotsale, nii et seal mul väga ei tõrkunudki. Munamäele
sõitu püüdsin vältida sellega, et lugesin ära ka järgneva kurvi ja siis tuli
lend. Ma tean, et see tegelikkuse kestis sekundi, kuid sees tundus siiralt, et
see auto ei kuku enam kunagi alla tagasi. Kukkus. Samuti hästi pehmelt ja
tagaratastele, ei põrutanud ega midagi. Aga natukene liiga kaugele kukkus,
räägitakse, et viimastena mahamärgitud 50-meetri märkidest lendas üle.
Võib-olla tõesti. Edasi käis kõik kähku. Oli selge, et hoogu on liiga palju ja
korralikult enam järgnevasse kurvi sisse keerata ei saa. Andrus püüdis päästa,
sest ta jõudis käigu alla vahetada, auto risti keerata ja hoidis peal. Kahjuks
sai tee enne otsa, kui BMW end välja oleks jõudnud vedada.
Mäletan
selgelt esimest tiiru, sest pärast seda tundus, et auto jääb seisma, kuid siis
oleks nagu keegi sellele veel suurema hoo sisse lükanud, sest seisma jäämise
asemel hakkas see hoopis kiiremini tiirutama. Kolme ringi ma mäletan, kuigi
need ei pruukinud üldse järjestikused olla. Ja ma mäletan, et mõtlesin, et jää
ometi seisma. Seda kõike mäletan ka selgelt, mis siis toimus, kui seisma jäi.
Ega suurt toimunudki, mina ütlesin, et tahan välja ja Andrus käskis kannatada J
Me ei saanud ise uksi lahti, minu uksel me küljega seisime ja Andruse poolne
oli nii palju mõlkis, et seest ei jõudnud seda lahti lükata. Seda ma mäleta ka,
kui rahvas kohale tuli ja küsis, kas meiega on kõik korras, ma mäletan, kuidas
auto ratastele lükati ja isegi seda, et Janek mul sidejuhtme kiivri küljest
lahti tegi ja ma autost välja sain. Aga edasist ei mäleta, isegi seda mitte,
kuidas ma kiivri ära sain või kuidas me auto juurest ära läksime. Järgmine hetk
mäletan ma võistluse juhiga rääkimist hoolduspargis ja sealt edasi, kuidas
Andrus kiirabisse viidi ja kuidas Rainer mulle laialilennanud kaamerad tõi ning
kõike muudki. Aga täiesti müstilisel kombel ei mäleta ma seda, mis toimus
autost väljasaamise ja hooldusparki jõudmise vahel.
Mõne
aja pärast hakkas kõik kuidagi valusamaks minema, hingata oli raskem ja seest
valutas. Selle peale võtsid vend ja isa mind kinni, toppisid autosse ja vedasid
Rakvere haiglasse Andrusele seltsiks J Iseenesest huvitav
kogemus, eriti see, et kui sa seal haiglas EMO-sse sisse kõnnid, siis mitte
keegi sind vastu ei võta, nii et istud seal maha, hangid järjekorranumbri ja
ootad. Mina ootasin umbes tunnikese ja kedagi ei huvita, kas sa voolad verest
tühjaks või kurdad lihtsalt peavalu. Nii, et selleks ajaks, kui mina arstile
sain, oli Andrus olnud seal üle kahe tunni ja selle ajaga oli suudetud temast
röntgenpilt teha. See näitas, et kaks roiet on katki. Lõpuks anti meile
mõlemale topsike tablettidega ja saadeti koju. Noh, päris head tabletid olid,
igatahes päris kõbus oli olla Tallinna jõudes.
Esmaspäeval
käisime autot vaatamas. Päris katki teine. Istmed, traksid, turvapuur ja muu
ohutusvarustus tegi oma tööd korralikult, kuid nende päevad on loetud. See
konkreetne isend läheb parematele jahimaadele, kuid Andrus on juba uued plaanid
välja mõelnud ja loodab talverallil taas konkurentsi pakkuda. Kusjuures, esmaspäeval
seal auto juures tekkis päris õõvastav tunne. Noh, et vaatad seda käkki ja siis
mõtled, et sa tulid sealt välja, pühkisid tolmu maha ja kõndisid minema.
Sellisest autost?! Ei tundu reaalne. Ja sinikad on tänaseks juba peaaegu
roheliseks läinud ning magada kannatab nii selili kui kõhuli. Elu on lill J
Aga
sellel loo on ka kolm moraali:
Esiteks, SUUR AITÄH sõpradele rallisõitjatele ja
mehaanikutele, kes meile appi jooksid, meid autost välja aitasid ja hiljem ka
meie asjade ja autoga toimetasid. Samas on nüüd jälle teada, et meie
rajaturvajad vajavad koolitust ning sellega tuleb esmajärjekorras tegeleda.
Teiseks,
ärge ostke kunagi kasutatud turvavarustust ega püüdke sellelt kokku hoida.
Loomulikult me keegi ei taha, et meiega midagi juhtub, kuid juhtub. Kõigiga.
Ning ühel hetkel on just needsamad kallid istmed, traksid, kiivrid ja hansid need,
mis su elu päästavad. Samuti korralikult ehitatud turvapuur, kinnitatud asjad
(nt jäid seal autos tulekustuti ja tagavararatas ilusti oma kohale, üldse
lendas autos ringi ainult kotis olnud manomeeter). Kõik, mis on raha eest
saadud, on odavalt saadud!
Kolmandaks,
armsad sõbrad rahvasportlased, pange oma prioriteedid paika. Kehala on hea
näide sellest, kuidas me sõidame seda rada nii eriettevalmistusega autoga kui
ka tänavasõiduautoga. Oleks olnud tol päeval seal meil see viimane variant,
siis te seda juttu ei loeks. Auto võimsamaks ehitamise asemel valige sellele
hoopis korralikud amordid, tutikate kruusakate asemel hoopis korralik kiiver,
mis on investeering iseenda ellu. Ja rahvaspordiürituste korraldajad, te peate
hakkama jälle radade valikut tehes ja neid üles ehitades vaeva nägema. 90 km/h
kaheveolise keskmine kiirus rahvasprindis EI OLE normaalne. See on väga üle
piiri. Ja seda piiri tuleb meil endil nihutada enne kui selleks on mingi
traagiline põhjus.
Nii,
et turvalisi võistlusi!
Fotograafidele
kniks piltide eest!
Hommik on ilus.
Hüpe oli natukene liiga pikk. Pille sõnul on see pilt tehtud 35.meetril ja siis on auto veel inimese kõrgusel.
Teekond teelt mahasõitmise ja seisma autoni on üle poolesaja meetri.
Auto ise on ka õnnetu. Publikule pakkus huvi.
Mehed peavad plaani.
Ja niimoodi me koju saimegi.
Aga teate ju, et kõik, mis ei .... jne. Mina istun nädala pärast Kristo kõrval Saaremaa rallil ja Andrus on taas stardis talvel. Sest me armastame rallit! :)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar