Ja ring on täis


2005. aasta 11. juunil istusin elus esimest korda rahvarallil kaardilugeja toolile. Peaks mainima, et suhteliselt hirmus tool oli, sest asus autospordi jaoks maailma kõige ebasobilikumas autos J Minu esimeseks rahvaralliautoks oli AZLK 2140 ja minu esimeseks piloodiks oli Olavi Pukk. 2014. aasta 20. septembril istusin viimast korda rahvarallil kaardilugeja toolile. Minu viimaseks rahvaralliautoks oli Opel Tigra ja piloodiks Olavi Pukk. Ring sai täis. 
 
Sellest, kuidas ma üldse kõrvalistujaks sattusin, olen varem intervjuudes rääkinud, kuid olgu ka siinkohal siis ära mainitud, et vend sai selle eest kaks pudelit õlut, et väitis endal olevat selline õde, kes muust ei unista, kui kaardilugeja kohast J olles ise kategooriliselt Koeru rahvaralli järel keeldunud mossesse või ühessegi teise autosse uuesti kaardilugejaks minemast. Mina olin siis muidugi  noor ja algaja rallientusiast, kogemustena kaasas vaid metsas fännamine, seebikaga tolmust piltide tegemine ning pasuna puhumine (siiani ei ole ma suutnud sellest normaalselt heli välja puhuda kusjuures). Võib-olla Tõnu jättis selle fakti Olavile tookord üldse mainimata J Igatahes „ei“ jäi minu suust tulemata.
 
Esimesest rahvarallist suurt midagi ei mäleta. Mossesid oli tollal väga palju, sellel konkreetsel võistlusel läks starti 45 meeskonda just nendel autodel. Katsed olid Harjumaal, näiteks sõitsime legendaarset Käesalu, samuti tänaseks unustusehõlma vajunud Jaanimäe ringi. Kindlasti oli võistlusel ka tore täpsuslõigukatse, kus punktist A punkti B õigel ajal etteantud keskmise kiirusega jõudmiseks oli kasutada arusaamatu legend, stopper ja jalgratta spidomeeter, sest isegi punkt B ei olnud ette teada. Igatahes oli vahva! Kiiruskatsed olid umbes kilomeeter pikad ja koosnesid tihti platsile paigutatud tünnidest, mille vahel oli võimalus näiteks jorjenit sõita. 2005. aasta oli rahvarallis mõnevõrra eriline, sest hooaja lõpuks oli see segunenud suuresti sportralliga. Näiteks olid autodes turvapuurid lubatud, samuti võis mootorit järele aidata. Ja hooaja lõpus lahvataski skandaal, mis muide end tänasel päeval sisuliselt kordab. Tookord lõppes nii, et 2006. aastal toimus ainult üks võistlus ja minu mäletamist mööda seejärel paar aastat üldse rahvarallis karikasarja ei peetudki. Ja mina lubasin suure suuga, et puurita autosse ma autospordivõistlusel enam ei istu.
 
2008. aastal sattusin siiani segastel asjaoludel EAL rahvaspordikomiteesse. Ju ma olin lihtsalt kõik juba oma küsimuste ja vaidlustega nii ära kurnanud, et neil oli lihtsam mind laua taha võtta J Ja 2009. aastal sattusin ka rahvarallis taas kõrvalistmele, sel korral oli autoks BMW M3 ja piloodiks Gert Aasmäe. Kui nüüd meenutada, siis vahepeal sai ka asenduse korras isegi kord või paar loetud kuskil. Igatahes koos Gerdiga võitsime aastatel 2009 ja 2010 rahvaralli karikavõistlused oma arvestusklassis ära. Kurvaks tegi ainult see, et kaheveolise autoga jäi absoluudi koht püüdmatuks, olime kahel korral võistluse lõppedes selles arvestuses neljandad. 2011. aastal vahetas Gert autot ning võistlesime neliveolise Mitsubishi Lancer EVOga. Esimesed sõidud selle autoga olid minu jaoks pettumus. Mis mõttes on see auto nii uimane ja rahulik? J BMW M3 oli olnud oluliselt agressiivsem ja vingem. Mina igatsesin kaheveolisesse tagasi, aga Gert harjus uue auto käitumisega ning hakkas vanadele olijatele teravamalt kandadele astuma. 2011 ja 2012 sõitsime ning saime kirja ka mõned kiiruskatsete võidud. Absoluudi võiduni ei jõudnud, kuid võistluste poodiumikohti tuli. Mina keskendusin eelkõige aga sportrallile, kus tegin alates 2008 kaasa täishooajad, tulles 2010. aastal Eesti meistriks ning 2011. ja 2012. Eesti meistrivõistluste hõbedale. 2013 oli võistluste mõttes rahulikum aeg. Sportrallis oli meil kehva hooaeg ning rahvarallis osalesin koos debüteeriva Raido Subiga Honda Civic Type-ril. Debüütaasta oli edukas, rahvarallis küll kokkuvõttes poodiumile ei jõudnud, sest meil jäi üks võistlus vahele, kuid Raido napsas juba esimesel aastal sprindilt hooaja karika. 2013. aasta kevadel valiti mind ka EAL rallikomitee esimehe kohale, mis viis mind rahvaspordist taas veidi kaugemale. ´
 
Käesolev aasta on minu jaoks veidi juubelihõnguline, nimelt on see kümnes hooaeg rahvaspordis kaarti lugeda. See oli ka üks põhjus, miks ma Olavile „jah“ ütlesin, kui ta küsis, kas tema „VANA hea kaardilugeja“ talle ikka lugema tuleb J Selle vana eest sai riielda J Ma olin tagasi alguses, istudes sama mehe kõrval, kes andis mulle väga olulised teadmised kaardilugemise olemusest ja õpetas, et hea kaardilugeja on see, kes lõpuks oma piloodi mõtteid ka loeb. Ma ei tea, kas ma Olavi mõtteid lugesin, aga seda ma teadsin küll, kuidas ta oma kohvi joob J Ja kui autost rääkida, noh, siis Opel pidi ju lääne mosse olema J Ja nii siis juhtus, et me 20. septembril koos autosse istusime ja Lääne-Eesti rahvaralli II osalesime.
Meie arvestuses startis 15 meeskonda. Võistluse lõppedes platseerusime uhkelt esikümnesse J Ise jäime rahule. Kogu võistlus oli olnud puhas fun ja absoluutselt pingevaba. Olavi küll väitis, et tal olla ikka korralik rallitunne sees, aga seda põhjustas ilmselt pikk ralliradadelt eemalolek. Ja lõpuks ta tunnistas, et sportrallit rahvaralli vastu küll kunagi vahetama ei hakkaks. Ma usun teda J Võistlus ise oli lahe, no täpselt selline, nagu üks rahvaralli oma olemuselt olema peabki. Ma pole vist ühelgi sportrallil ka nii palju loksutada saanud. Ja no kinni polnud ka ju kuskilt hoida ning turvavöö ja tavaiste ei ole selliseks asjaks mõeldud J Samal õhtul oli ka kogu rahvaspordi hooaja lõpetamine. Õnnesoovid parimatele!
 
Olen käinud välja lubaduse, et see oli minu jaoks viimane rahvarallivõistlus. Ma ei julge küll 100% väita, et nii ongi, kuid täna olen selles suuresti veendunud. Kedagi küll halvustamata, kuid rahvaralli on minu jaoks ammendunud. Ma ei tunne seda adrenaliini, mida pakub sportralli ega mingisugust võistlusnärvi. Ma olen stardis täiesti rahulik, isegi pulss ei tõuse ja see ei motiveeri mind. Lisaks on selle spordiala sisekliima ka vastumeelsemaks muutunud. It’s time to move on või noh, it’s time to move away. Ei mingit draamat, kusjuures J
 
Aitäh teile, kes te olite mu selja taga ja kes te suutsite mind kõrvalistujana välja kannatada!
 
Mis edasi?

2015 on minu jaoks veel kaugel J

Saaremaaks on sel korral aga hoopis huvitavad plaanid, mis on otsapidi ka juba avalikud J
 
 
SS2/3. Opel Tigra ja Olavi Pukk. Vähemalt piloot tundub pingutavat :)
 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar